جایی برای گفتن دلتنگیها

ماجراهای یک پزشک هنوز عمومی

جایی برای گفتن دلتنگیها

ماجراهای یک پزشک هنوز عمومی

نخستین سفر به اروپا (1)

سلام

سفر همیشه یکی از چیزهای محبوب زندگی من بوده و هیچ وقت ترک نشده. ما حداقل سالی یک بار سفر میریم. حتی توی این چند سال که به دلیل ساختن خونه و پرداخت قسطهای وامهایی که به همین دلیل گرفته بودیم واقعا در مضیقه بودیم. اوایل مردادماه بود که عسل بهم گفت: کاش میشد یه روزی باز هم سوار هواپیما بشیم! راستش خیلی ناراحت شدم و تصمیم گرفتم هرطور که شده امسال به یه سفر بهتر از سفرهای چندسال اخیر ببرمش.

 

 خوشبختانه وامها هم یکی یکی درحال اتمام بودند و اوضاع اقتصادی خانواده رو به بهبود بود. بعد از مشورت با آنی تصمیم گرفتیم بعد از سالها یه سفر خارجی بریم. و گزینه های داخلی از دور خارج شدند. اما پس اندازمون هنوز در حدی نبود که بخوایم به یه سفر لاکچری یا به یه کشور خیلی پیشرفته بریم. از طرف دیگه آنی فقط از تعطیلات نیمه شهریور تا پایان این ماه امکان گرفتن مرخصی را داشت و زمان سفرمون هم مشخص شد.  رفتم و سرچ کردم تا ببینم ارزون ترین سفر خارجی که هوایی باشه کجاست؟ و نهایتا به سفر ارمنستان رسیدم. صحبتهای خانوادگی انجام شد و حتی قرار شد یک زوج تازه ازدواج کرده فامیل هم ما را همراهی کنند. اما اونها بعد از یکی دو روز پشیمون شدند و گفتند ترجیح میدن پولشونو اول زندگی برای کارهای دیگه ای مصرف کنند.

به این ترتیب دیدیم که مثل بیشتر سفرهامون خودمونیم و خودمون. پس تحقیقات جدی درباره ارمنستان را شروع کردم. یک روز وقتی داشتم اینترنت را برای پیدا کردن مطالبی درباره ارمنستان شخم میزدم (!) به این مقاله رسیدم: برای سفرگرجستان بریم یا ارمنستان؟ این مقاله مقایسه ای بود بین این دو کشور. سفر گرجستان گرون تر درمیومد اما به نظر میرسید از جهات مختلفی به ارمنستان برتری داره. با آنی مشورت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که گرجستان هم هرچند مقداری گرون تره میتونه گزینه مناسبی برای سفرمون باشه. تصمیم گرفتم با یکی دو نفر مشورت کنم. اون روز عصر در حین پیاده روی به یکی از آژانس های مسافرتی رسیدم. وارد شدم و چند دقیقه نشستم تا ارباب رجوع دیگه ای که اونجا بود کارش تموم بشه و بره. بعد به آقای مسئولش گفتم: برای گرفتن تور هوایی اومدم و میخواستم قیمتهاشو ازتون بپرسم. گفت: برای کجا؟ گفتم: حقیقتش هنوز بین ارمنستان و گرجستان شک داریم. گفت: برای سفر خارجی میپرسین؟ گفتم: بله چطور؟ گفت: ببخشینا اما من چهره تونو که نگاه کردم منتظر بودم که درباره تور مشهد ازم سوال کنین!! بعد هم گفت: قیمت تورهای خارجی نیمه دوم شهریور هنوز برام نیومده. فردا میپرسم و بهتون اطلاع میدم. توی ادامه پیاده روی به یک آژانس دیگه رسیدم و وارد شدم و به خانمی که اونجا بود گفتم: تورهای نیمه دوم شهریورتون قیمتهاشون اومده؟ که گفتند: نه فردا میپرسم و بهتون خبر میدم. از آژانس که بیرون اومدم یکدفعه به خودم گفتم: این خانم اصلا نپرسید کجا میخوای بری؟! میخواستم برگردم و بهش بگم که گفتم: فردا اگه زنگ زد بهش میگم.

روز بعد داشتم مریض میدیدم که اون خانم زنگ زد و گفت: قیمتها را براتون پرسیدم. و بعد شروع کرد به توضیح دادن قیمتهای تورهای مشهد!! راستش اون قدر تعجب کرده بودم که وقتی حرفهاش تموم شد فقط تشکر کردم و گوشی را قطع کردم. یکی دو ساعت بعد آژانس اولی هم زنگ زد و قیمتهای تور هر دو کشور را داد که درکمال تعجب من تفاوت چندانی با هم نداشتند! و به این ترتیب هر دو این آژانسها برام از دور خارج شدند.

یکی از الزامات سفر خارجی پاسپورت بود. از اتمام تاریخ اعتبار پاسپورتهامون چند سال میگذشت. من سال پیش و همزمان با تعویض گواهینامه پاسپورتم را هم عوض کرده بودم تا دوبار پول گرفتن عکس ندم! اما پاسپورت آنی و بچه ها اعتبار نداشت. باتوجه به درپیش بودن اربعین احتمال میدادم که کار گرفتن پاسپورت جدید هم طول بکشه (که البته اصلا این طور نشد) مدارک مورد نیاز برای گرفتن پاسپورت جدید را سرچ کردم و از عماد خواستم تا بره و مدارکشو آماده کنه که گفت: من نمیام مسافرت! هم من و هم آنی گفتیم: چی؟ چرا؟ گفت: چرا باید این همه پول بدیم برای چند روز؟ این پولی که برای مسافرت من میخواین بدین بدینش به خودم! آنی خیلی باهاش صحبت کرد که سفر خانوادگیمونو خراب نکنه اما بی فایده بود. چیزی نمونده بود که آنی کلا برنامه سفر را از ترس کارهایی که عماد ممکن بود توی تنهایی انجام بده به هم بزنه که من نگذاشتم و گفتم: این پسر بیشتر ایام سالو دور از ماست. اگه بخواد گندی بزنه توی شهر محل تحصیلش راحت تر میتونه این کار را انجام بده. از طرف دیگه نمیتونستم بگذارم که برنامه سفرمون به همین راحتی به هم بخوره. پس اول تلاشمونو برای راضی کردن عماد انجام دادیم اما وقتی به هیچ عنوان حاضر نشد بره و پاسپورتشو عوض کنه تصمیم گرفتیم بگذاریمش و بریم. اما آنی گفت: من اجازه نمیدم توی خونه خودمون تنها باشه. و بالاخره قرار شد عماد این چند روز را مزاحم مادر آنی باشه. بعد هم پول سفرشو (البته چند میلیون هم اضافه تر) بهش دادم که بلافاصله رفت و باهاشون یه کامپیوتر ویژه گیم گرفت و الان چند روزه که از صبح تا شب توی اتاقشه. همون شب اول هم با دانلود کردن چندین بازی آنلاین کل حجم اینترنت ماهیانه مونو به فنا داد! من با این کارهاش موافق نبودم اما اگه واقعا این طوری خوشحال تره ما هم حرفی نداریم. به این ترتیب سفر ما سه نفره شد.

یک روز تصادفا به آژانسی رسیدم که اولین سفر خارجی مونو باهاش رفته بودیم و وارد شدم. خانمی که اونجا کار میکرد را نمیشناختم. با هم صحبت کردیم و نهایتا با مشورت ایشون سفر به گرجستان تصویب شد. بعد نوبت انتخاب شهر رسید که نهایتا به این نتیجه رسیدیم حالا که این همه راه را میریم هر دو شهر مهم این کشور را ببینیم (تفلیس و باتومی) هر چند هزینه اش باز هم مقداری بالاتر رفت. بعد نوبت به انتخاب هتل رسید که گفتم: ما از هتل فقط برای خوابیدن استفاده میکنیم و همه اش بیرونیم. ارزون ترین هتلهایی که پیدا کردین برامون بگیرین. ازم پرسید: شغلتون چیه؟ طبق معمول نگفتم پزشکم و گفتم: توی شبکه بهداشت کار میکنم. که گفت: پرسنل شبکه بهداشت که خوب پول خرج میکنن! یکی از بازنشسته های علوم پزشکی هرسال می اومد پیش من و برای یک ماه میفرستادمش تایلند! البته امسال اومد و گفت دیگه پولم نمیرسه یک ماه میرم ارمنستان!  این خانم روز بعد زنگ زد و دو هتل سه ستاره ای که اونجا بود بهم معرفی کرد. رفتم و سرچ کردم. بعد هم نظراتی که مردم برای این هتل ها گذاشته بودند خوندم و دیدم که این هتلها واقعا فاجعه اند! نظراتو به آنی نشون دادم و به این نتیجه رسیدیم که این هتلها حتی فقط برای خواب شبانه هم به درد نمیخورن! تورهای توی اینترنت را سرچ کردم و بقیه هتلهای سه ستاره را هم بررسی کردم. اما اونها هم تفاوت چندانی با اون دو هتل نداشتند! نهایتا دست به دامان گوگل مپ شدم. هتلهای سه ستاره تفلیس و باتومی را سرچ کردم و بعد یکی یکی توی گوگل مپ بررسی شون کردم و بالاخره چند هتل سه ستاره خوب و با قیمت مناسب هم توی تفلیس و هم توی باتومی پیدا کردم. روز بعد رفتم آژانس و اسامی اون هتلها را دادم و خواستم که یکی از این هتلها را برام بگیرن. روز بعدش اون خانم تماس گرفت و گفت: با تهران تماس گرفتم که گفتند ما فقط با هتلهایی که قرارداد داریم کار میکنیم! تصمیم گرفتم که بیخیال تور بشم. خودم هتل رزرو کنم و بلیت هواپیما بگیرم اما آنی موافقت نکرد و خواست با تور بریم تا خیالمون راحت تر باشه. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که هزینه ها را باز هم بالاتر ببریم و هتل چهار ستاره بگیریم. موضوع را به خانم کارمند آژانس اطلاع دادم. یکی دو روز بعد بهم زنگ زد و دو هتل چهار ستاره توی تفلیس و باتومی بهم معرفی کرد که گرچه هزینه سفرمون را باز هم بالاتر برد اما عملا چاره ای نبود. روز بعد دوباره زنگ زد و گفت: هتلی که توی باتومی براتون انتخاب کرده بودم جا نداشت. یه هتل دیگه براتون پیدا کردم. رفتم و دیدم قیمت این یکی از هتل قبلی هم بیشتره! دیگه نمیدونم راست میگفت یا این هم یه نوع نقشه بود؟!

بعد از چند روز از آژانس بهم زنگ زدند و گفتند: توی شهریور چون هفته های آخر تعطیلاته قیمت تورها باز هم بالاتر میره! حقیقتش دیگه داشتیم از سفر خارجی پشیمون میشدیم و تصمیم گرفتیم برای سومین بار بریم کیش یا برای اولین بار بریم قشم که حتی با رفتن به یک هتل پنج ستاره هم هزینه مون از تور گرجستان کمتر میشد. اما هرچی باشه گرجستان داخل خارج بود  (!) پس بعد از کلی مشورت خانوادگی بالاخره گزینه های داخلی دوباره از روی میز برگشتند زیر میز!

یک روز توی خونه نشسته بودم که یادم به یکی از کارمندان سفارت گرجستان توی ایران افتاد که چند سال پیش و توی سفرش به ولایت با هم آشنا شده بودیم و ایمیل رد و بدل کرده بودیم.(ماجراشو توی وبلاگ نوشته بودم که چند سال پیش چون محل ولایت توش کاملا مشخص بود حذفش کردم)  ایمیلش را پیدا کردم و بهش گفتم: نمیدونم منو یادتون هست یا نه؟ ما چند سال پیش توی سفرتون به .... با هم آشنا شدیم و چند هفته دیگه داریم میریم به کشور شما توصیه ای ندارین؟ روز بعد جواب داد: راستش چیزی از اون سفر یادم نیست اما امیدوارم سفر خوبی داشته باشین!

چند روز بعد داشتم درباره گرجستان گوگل میکردم که توی یک سایت خوندم: مسافران ایرانی باید در هنگام ورود به گرجستان به ازای هر نفر و برای هر روز صد دلار همراه داشته باشند وگرنه ممکنه اجازه ورود به خاک گرجستان را پیدا نکنند! با آژانس تماس گرفتم و از اون خانم پرسیدم که گفت: اشتباه نوشته بوده. برای هر نفر صد دلار درسته نه برای هر روز. خیالم راحت شد. اما چند ساعت بعد به خودم گفتم: اگه این خانم اشتباه کرده باشه چی؟ نکنه با هواپیما بریم و برمون گردونن؟ پس سرچ کردم و نهایتا به سایت رسمی سفارت ایران در تفلیس رسیدم که رسما نوشته بود به ازای هر نفر و برای هر روز باید صد دلار همراهمون باشه! روز بعد رفتم آژانس و پیش از این که چیزی بگم اون خانم گفت: راستی از تهران پرسیدم. گفتند باید برای هر روز صد دلار داشته باشید. گفتم: بله خودم هم سرچ کردم و به همین نتیجه رسیدم. بعد حساب کردیم که درمجموع باید چند دلار با خودمون ببریم؟ و دیدم حتی با احتساب این که من و آنی میتونیم هزار دلار با قیمت ارز مسافرتی بگیریم باز هم هزینه اش خیلی زیاد میشه. گرچه میتونستیم موقع برگشتن دلارهای باقیمونده را بفروشیم اما مسئله این بود که این مبلغ برای پس انداز ناچیز ما هنوز خیلی بالا بود. راستش خداروشکر کردم که عماد گفته بود نمیام! از آنی خواستم از همکارش که اخیرا از سفر ترکیه برگشته بودند بپرسه چند دلار با خودشون آوردن و میتونیم اونها رو قرض بگیریم و بعد از سفر بهشون پس بدیم یا نه؟ اما آنی قبول نکرد و گفت: نمیگذاره به خاطر سفر ما کس دیگه ای به دردسر بیفته. و نهایتا با کمال ناراحتی ناچار شدیم یک تصمیم تلخ بگیریم. کم کردن یک روز از مسافرت و تبدیلش از شش روز و هفت شب به پنج روز و شش شب.تا سیصد دلار کمتر بخریم. یعنی از صبح چهاردهم تا صبح نوزدهم شهریور (البته تا آخر هفته را مرخصی گرفتم و مزاحم اخوی ساکن تهران هستیم). متاسفانه حتی اون "قانون پنج" هم در این مورد خاص از ناراحتیم کم نکرد. با خانم مسئول آژانس صحبت کردم و قرار شد یک روز را از بخش باتومی کم کنه. گفتم: چرا از باتومی؟ گفت: چون جاهای دیدنی و توریستی باتومی عمدتا نزدیک همدیگه اند. بعد هم یکی یکی جاهای دیدنی باتومی را برام گفت و درباره شون برام یه مقدار توضیح داد. گفتم: معلومه که خودتون رفتین! آهی کشید و گفت: از بس برای مسافرهای مختلف توضیح دادم حفظ شدم. خیلی دوست دارم برم اما به نظر شما خانواده های اهل ولایت اجازه میدن یه دختر مجرد تنها به سفر خارجی بره؟ بعد هم گفت: مسیر تفلیس به باتومی را برای بعضی ها با اتوبوس میبرن و برای بعضیها بلیت قطار میگیرن. شما کدومو دوست دارین؟ گفتم: چه فرقی میکنن؟ گفت: قیمتشون تقریبا یکیه. قطار راحت تره اما مسیر اتوبوس زیباتره! گفتم: اینو میگذارم به عهده خودتون!

حالا و باتوجه به تعیین تاریخ دقیق رفت و برگشتمون نوبت رسیده بود به مرحله بعدی یعنی گرفتن مرخصی. من معمولا مرخصی نمیگیرم مگه این که واقعا مجبور باشم. مثلا امسال تا به حال فقط دو روز مرخصی گرفته بودم. مسئولان شبکه هم این موضوعو میدونن و معمولا به راحتی مرخصی هامو تایید میکنن. از یکی دو ماه پیش هم شفاهی بهشون گفته بودم که توی شهریور میریم سفر. اما این بار وقتی درخواست مرخصیمو توی اتوماسیون فرستادم از شبکه باهام تماس گرفتند و گفتند: ما توی این روزهای بین التعطیلین به امید شما به خیلی از پزشکهامون مرخصی دادیم! نمیشه زمان سفرتونو عوض کنین؟! گفتم: فکر نمیکنم امکانش باشه. اما میپرسم. با خانم توی آژانس تماس گرفتم که گفت با تهران تماس میگیرم و جواب میدم. روز بعد هم زنگ زد و گفت: هتلتون رزرو شده و بلیتهاتون صادر شده و دیگه امکانش نیست. بالاخره هرطور که بود مرخصی را گرفتم.

برای مرحله بعد رفتم سراغ ارز مسافرتی. توی بانک ملت بهم گفتند: کدمون سوخته و معلوم نیست کی درست بشه (!) برو بانک ملی. رفتم بانک ملی که گفتند ما مستقیم ارز نمیدیم برو "بله" را نصب کن و از اونجا ارز بگیر. اما مسئله اینه که "بله" هم خودش برای من ماجرا داره!

وقتی اپلیکیشن های شبکه های مجازی مختلف فیلتر شدند و خیلی از دوستان و اقوام داخلی هاشونو نصب کردند من دوست نداشتم که این کار را بکنم.( الان هم فقط "شاد" را دارم که اون هم از روی اجباره و برای درسهای عسل). یک بار همون اوایل به توصیه یکی از دوستان "بله" را نصب کردم و توش ثبت نام کردم. اما نتونستم خودمو راضی کنم که ازش استفاده کنم و بلافاصله پاکش کردم. یکی دو سال بعد اخوی ساکن ولایت بهم زنگ زد و گفت: جواب آزمایشمو توی "بله" برات فرستادم. میری ببینی؟ گفتم: من اصلا "بله" ندارم! گفت: پس چرا نوشته آخرین بازدیدت چند دقیقه پیش بوده؟! برای این که خیال "بله" راحت بشه یک بار دیگه نصبش کردم و دوباره حذفش کردم! میخواستم این بار هم دوباره نصبش کنم و باز هم بعد از گرفتن ارز مسافرتی حذفش کنم اما ترسیدم مثل تلگرام باشه و با سه بار حذف کردن دیگه نشه روی اون شماره نصبش کرد. الان که دارم این مطلبو مینویسم (پنجشنبه هشتم شهریور) هنوز نصبش نکردم ولی احتمالا ناچارم نگهش دارم. شاید سالهای بعد هم ناچار بشم ازش استفاده کنم. دو سه روز پیش هم رفتم صرافی برای گرفتن بقیه دلارهای مورد نیاز که جناب صراف گفت: ممکنه تا چند روز دیگه دلار کمی ارزون بشه من هم برگشتم.

بعد هم رفتم آژانس و بیمه های مسافرتی و واچر هتلها و بلیتهای هواپیما را گرفتم و با آژانس تسویه حساب کردیم. هزینه سفر تا این جا (بدون هزینه دلارها) برای هر نفر کمی کمتر از 27 میلیون شده. (جهت اطلاع یکی از دوستان که پرسیده بودند) از خانم مسئول آژانس پرسیدم: ما از تهران میریم تفلیس یا باتومی؟ که گفتند: تورهای ما همیشه رفتشون به تفلیس بوده. بلیتهای هواپیما را برداشتم و نگاه کردم و گفتم: اینجا که نوشته پرواز از تهران به باتومی!  نگاه کرد و گفت: عجیبه اصلا سابقه نداشت! ضمنا برای اولین بار بود که دیدم پرواز رفت و برگشتمون مال دو ایرلاین مختلفند. مسیر باتومی به تفلیس را هم با اتوبوس طی خواهیم کرد. وقتی میخواستم از آژانس بیام بیرون خانمه صدام کرد و گفت: ببخشید آقای ...! میشه یه لطفی به من بکنید؟ گفتم: بفرمایید. گفت: از اونجا عکس و فیلم بگیرین و توی واتس آپ یا تلگرام برام بفرستین! وقتی هم برگشتین یک روز بیایین اینجا و برام تعریف کنین! 

خب دیگه نوشتن این پست هم تموم شد. میگذارم هفته بعد یکی دو روز پیش از سفر به صورت خودکار منتشر بشه. مسئله اینه که من روز دوازدهم شیفت 24 ساعته روز تعطیلم و بعد هم توی وقت اداری سیزدهم هم که سر کارم و بعد هم که برگشتم خونه باید راهی تهران بشیم. خدا به خیر کنه! احتمالا اوایل سفر باید از آنی بخوام بشینه پشت ماشین.

پی نوشت: عسل میگه: اونجا آدمهایی هم هستند که انگلیسی حرف بزنن؟ میگم: این طور که توی اینترنت نوشته زیاد نیستند اما بالاخره کسانی هستند که بلد باشند. میگه: خب پس دیگه من هم میتونم خودی نشون بدم!

نظرات 57 + ارسال نظر
بانکدار (دانشجوی زبان سابق) چهارشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 06:43 ب.ظ http://daneshjoyezaban.blog.ir/

ای بابا، یعنی شما هم متوجه سفر زیارتی من شدین؟
حالا ما به شوخی به بقیه گفتیم تایلند شمام بگین تایلند


چشم

فرانک سه‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 11:32 ب.ظ

چرا به نظر همه اون خانومی که گفته بهتون میاد تور مشهد بخواین پررو و بی‌ادب بوده؟
سفر مشهد کار بدیه؟ مشهد رفتن فحشه؟

اولا ایشون خانم نبودند
ثانیا مشهد رفتن نه فحشه نه کار بدیه اما این که یه نفر به خودش اجازه بده بدون اینکه از خودمون بپرسه به جامون تصمیم بگیره درست نیست.

فنجون سه‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 03:39 ب.ظ

سلام خیلی بهتون خوش بگذره
امیدوارم خیلی خوش بگذره و حسابی کیف کنید.

سلام
سپاسگزارم

شادی سه‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 09:35 ق.ظ http://setarehshadi.blogsky.com/

سفرتون به خیر و سلامت
راستی منم از این بله و ایتا و .... با دلایل مشابه شما نصب نکردم ولی چون مجبورم برای کارهای اداری استفاده کنم با نسخه تحت وبش کار می‌کنم.

ممنونم
متاسفانه دیر گفتید
نصب شد رفت

ترانه دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 06:25 ب.ظ http://taraaaneh.blogsky.com

چقدر پر ماجرا بوده برنامه ریزی. چه خوب که بالاخره جور شد. امیدوارم به همون تون حسابی خوش بگذره و عسل جان هم بتونه انگلیسی تمرین کنه.

بله مسئله زمان و بودجه محدود ما بود دیگه
ممنونم

لیمو یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 04:12 ب.ظ

خیلی زیاااااد خوش بگذره بهتون. مادربزرگ من گرجستان رو بین تمام جاهایی که رفته بود بیشتر دوست داشت و بنظرش خوشگلتر از همه بوده. امیدوارم شما هم بیاید و عکسهای خوشگل و سفرنامه بذارید برامون.

ممنون
بله خوش که گذشت
حیف که به لطف ارزش پولمون نمیشد چیزی خرید

پریمهر یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 02:16 ب.ظ https://parimehr.blogsky.com

سلام دکتر
امیدوارم سفری خوش با تجربه هایی ناب داشته باشید.
برنامه ریزی برای سفر سخته اما هیجان زیادی داره

سلام
ممنون
بله همینطوره

ونوس یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:12 ق.ظ http://shakibajoon90.blogfa.com

پسرها همینطورن .. پسر منم چند ساله با ما جایی نمیاد .. اخیرا دخترم هم بعضی جاها که حال نکنه نمیاد .. و بدینگونه دوباره تنهایی رقم می خورد

بله داریم دچار سندروم empty nest میشیم

یک عدد مامان شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 04:33 ب.ظ http://Kid sneer. Blogsky. Com

خوش بگذره بهتون
برای عسل هم می تونستین ارز بگیرین
ما برای ستایش گرفتیم
برای بچه های زیر هجده سال پدر باید از بانک سامان اقدام کنه و جالب اینکه بانک سامان پانصد یورو میده ولی بانک ملی پانصد دلار

ممنون
واقعا؟
نمیدونستم ممنون شاید برای سفرهای بعدی

ونوس شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:52 ق.ظ http://shakibajoon90.blogfa.com

چه عالی ..انشاله خوش بگذره .. بی صبرانه منتظر سفرنامه ایم

ممنونم
چشم

رها شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:02 ق.ظ

خوش بگذره بهتون

سپاسگزارم

ندا جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 03:34 ب.ظ http://Diyazpame10.blogfa.com

خوش بگذره سفر خوبی داشته باشین. فخر نمی‌کردم اینقدر هزینه ش مناسب باشه.
جسارتا کیش کدوم هتلو پیشنهاد میکنین؟

ممنونم
ما قبلا دوبار کیش رفتیم و هردوبار هتل شباویز بودیم و راضی بودیم.
درمورد بقیه هتل‌ها اطلاعات چندانی ندارم.

بانکدار (دانشجوی زبان سابق) جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:36 ق.ظ http://daneshjoyezaban.blog.ir/

جناب آقای دکتر ربولی
شهد شیرین زیارت خاک پاک اروپا گوارای وجودتان

از طرف جمعی از دوست داران

انتخاب خیلی خوب و عاقلانه ای کردین که سفر رو انتخاب کردین. منم دوست داشتم برای اولین بار سفر اروپاییم رو تجربه کنم اما به دلیل گرون شدن تورها ناچار شدم برم شرق آسیا و برگردم
برای ارز مسافرتی و غیرمسافرتی هم یه ندا میدادین من از صندوق ذخیره ارزیم دو دستی تقدیمتون میکردم.

سپاسگزارم
ممنون
تایلند هم جای فوق‌العاده ای برای سفره.

من. پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 10:47 ب.ظ

پس قضاوت کردم
بله از ایموجی استفاده کردم خیلی تعجب کردم
چندبار کامنت هام نصفه بود فکر کردم شاید مشکلی داشته. ولی اون بار در مورد کلاس عسل بود خیلی هم بهم برخورد:)))
الانم کلی در مورد سفر نوشتم نیومده
فقط اینو ک جا انداخته بودم بگم :) ک ناراحت نیومدن عماد نباشید اگر میخواست بیاد چون سرباز هست باید یه وثیقه سنگین جور میکردید براش. یکی از اقوامم دانشجو هست پارسال میخواست بره ترکیه وثیقه گذاشتند

اختیار دارین مشکلی نیست
بله شانس آوردیم

استاد پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 07:51 ب.ظ http://Resilienza.blogfa.com

خوش بگذره دکترجان
عکس از غذا فراموش نشه

ممنون
چشم

بیتا پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 01:37 ب.ظ

بسلامت آقای دکتر خیلی خوش بگذره بهتون
امیدوارم به زودی گزینه های روی میز به انگلیس و ایتالیا و آمریکا تغییر پیدا کنه

ممنون از لطف شما
اگه تورم همین طور ادامه داشته باشه بعید میدونم

نازی پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 01:14 ب.ظ

دکتر مراقب باشید عماد چشماش ضعیف نشه و با عینک محافظ بازی کنه حتمن داداشم دو دوره بازی کرد بدون عینک محافظ هردو تاچشماش نیم درجه ضعیف شد و این چشماش بعد بازی میشه قرمز قرمز یه عینک محافظ خرید خیلی هم سبک هستش اینو میزد بازی میکرد حالا بماند که بابام عصبانی شدن بعد یه مدت از بس بازی کرد دستگاهشو و همه چیشو شکوندن ..

برای راهنمایی تون ممنون
بهش میگم

تیلوتیلو پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:46 ب.ظ https://meslehichkass.blogsky.com/

سلام
روز بخیر
سفرتون به خیر و سلامتی
منم مدتهاست دلم میخواد برم گرجستان و ارمنستان ولی هربار مادرجان گفتند یا سرده یا گرمه حالا انشاله بعد از شما یه دودوتا چهارتا میکنیم و طبق معمول یه کمی از پس انداز و یه کمی وام ... راهی میشیم...
به خصوص که بعد از خوندن سفرنامه های شما آدم هوای سفر به سرش میزنه
همیشه به گردش و خوشی
عماد نمیخواست بیاد این چند روز را تهران بمونه؟

سلام
ممنون
باز هم ممنون
حتما اگه امکانش هست تشریف ببرین
نه ظاهرا حالشو نداشت

سمیرا پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 10:41 ق.ظ

سلام آقای دکتر سفرتون بخیر و شادی ان شاءالله پست هم خیلی مبسوط و جذاب بود، خیلی ممنونم

سلام
ممنون
ببخشید خلاصه نوشتم دیگه

آرزو چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 11:57 ب.ظ

سلام آقای دکتر
امیدوارم به شما و خانواده خیلی خوش بگذره

سلام
ممنونم

عبد چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 04:17 ب.ظ

آقای دکتر پس ما هم اعتراض داریم چرا فقط باید پیش دکتر ایرانی بریم تازه کلی هم باند بازی دارن ما هم فقط می خوایم پیش دکتر خارجی ها بریم البته جدای از شوخی ایران در زمینه برنامه نویسی خیلی مهندس های خوبی داره و در ضمن اپ های خارجی هم باگ دارن ولی نمی دونم چرا مردم ما با مشکلات اون اپ ها می سازن ولی به ورژن ایرانیش که می رسه تحملشون صفر می شه!

شما هرزمانی که اراده کردین پیش هر دکتری که اراده کردین میتونین تشریف ببرین

مینا دانشجوی سابق اکراین چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 03:47 ب.ظ

سلام
دو پادشاه ایرانی اونجا قتل عام کردند
جلال الدین بخاطر دین اسلام و اقامحمدخان در دوره دیگر
لینک تاریخی رو میفرستم کامل بخونیدش
https://www.bbc.com/persian/iran-features-39398637
یه دختر چشم رنگی تو اصفهان دیدم گفت گرجه احتمالا از ۱۵ هزار اسیر گرجی که اقامحمدخان اورد فریدون شهر بوده

سلام
ممنون
باعث شدید چیزهای جدیدی یاد بگیرم

ویرگول چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 02:15 ب.ظ http://Haroz.blogsky.com

چه انتخاب عالی، گرجستان به عروس اروپا بودن هم مشهوره
من خودم نرفتم ولی توی سریال ها، فیلم ها و مستندها دیدم. واقعاااا زیباست
خیلی خیلی بهتون خوش بگذره

ممنون از لطف شما
امیدوارم قسمت شما هم بشه

زهرا چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:09 ب.ظ

سلام انشااله سفر خوش بگذره.بعد از برگشتن از گرجستان. یه سفر هم برین مشهد به گمانم امام رضا طلبیدتون

سلام
ممنون
بله ظاهرا همین طوره

مریم چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:26 ق.ظ http://Marmaraneh.blogsky.com

سلام آقای دکتر عزیز
خوشحالم که موفق به برنامه ریزی و اجرای سغر شدین، انشالا کلی خاطره خوب ساخته بشه براتون. با اجازتون چندتا تجربه کوچک خودم را خدمتتون بگم.
من هرگز از تور و خدماتش استفاده نکردم، از نظر هزینه اصلا قابل مقایسه نیست و البته برنامه ریزی اونها، اجازه لذت بردن از فضلی اصلی اون کشور را نمیده و قلبا خیلی علاقه ای به دیدن جاذبه‌های توریستی ندارم. اگر مجبور به استفاده از تور شدید، حتما بدون واسطه با آژانس در تماس باشید. آژانس‌های واسطه ای که معمولا با شهرستانها در تماس هستند، هزینه واسطه گری زیادی دریافت می‌کنند.
اکر روزی فرصت داشتید، حتما ارمنستان، گرجستان را زمینی تجربه کنید. فوق العاده هست این تجربه و اصلا قائل مقایسه با تجربه پرواز نیست.
درسته که هتل برای خوابیدن هست، اما با هر بودجه ای با تحقیق بیشتر هتل با امتیازهای بالاتر را تهیه بفرمایید.
بازهم آرزوی سفرهای زیاد برای شما و به ویژه دختر گلتون دارم.

سلام
برای راهنمایی هاتون ممنون
اما دیگه دیر خوندمش

Marjan Emami چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 04:27 ق.ظ

سلام، بله، استرالیا هم‌کشور زیباییه ولی تمدن های قدیمی هم زیبایی خاص خودشون رو دارن. گرجستان، ارمنستان، ترکیه، یونان و…
ضمنا، هر چی فاصله کشورها، از محل سکونت شخص دورتره، و رفتن بهشون سخت تره، در چشم ادم عزیز ترن
امیدوارم سفر های زیادی در پیش داشته باشین

سلام
کاملا موافقم
ممنون از لطف شما

سارا چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:08 ق.ظ https://15azar59.blogsky.com

اخه تو لهجه شیرازی به گوجه میگن گرجه

نمیدونستم

مامان یک فرشته سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:32 ب.ظ http://Parvazeyekfereshte.blogsky.com

کاش با ماشین خودتون میرفتین،بی نظیره مسیرش.
امیدوارم خیلی خیلی خوش بگذره بهتون

فرمودند باید حتما با تور بریم

مارس سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 04:01 ب.ظ

چه پست خوبیه این!!!!

سفر بی خطر و پر لذت

سپاسگزارم

نیکان سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 02:47 ب.ظ

به به خیلیم عالی همیشه به سفر امیدوارم خیلی بهتون خوش بگذره
احتمالا در سفرهای بعدی دیگه دوتایی با ابنو برید بچه ها یکی کی دارن جاخالی میدن.

ممنون از لطف شما
بله زندگی همینه دیگه

ستی سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 02:28 ب.ظ

خب از رفتار تون با همسر و خانواده تون فهمیدم که صبور و مهربون و همراه هستین. واقعا خوش به حال خانواده‌ تون .

شما لطف دارید

Marjan Emami سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:50 ب.ظ

سلام، چقدر خوب که گرجستان رو‌ انتخاب کردین. من از روی یوتیوب جاهای دیدنیش رو‌ می بینم. بیصبرانه منتظر سفرنامه هستم.
سفرتون بی خطر و امیدوارم خیلی بهتون خوش بگذره.

سلام
ممنون از لطف شما
شما که خودتون توی کشور به این خوبی زندگی میکنین

رها سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:43 ب.ظ

ب عنوان کسی ک دیدمتون
خدایی مشهد بهتون میاد
البته‌ اگه هنوز اونقدر ریش دارید!!!
ولی عماد ...


اشتباه نگرفتین آیا؟

سارا سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:38 ب.ظ https://15azar59.blogsky.com

سلام
روزگار خوشی در انتظارتون باشه و سفرتون بی خطر
نمیدونم چرا وقتی میگن گرجستان من یاد گوجه میوفتم

سلام
ممنونم
گوجستان که نمیریم آخه

سمیه سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 11:32 ق.ظ

سلام سفر به سلامت و خوش بگذره و حتما باید یه چند پست سفرنامه هم بزارین
راستی چرا خودتون مستقیما با آژانس های تهران ارتباط نمی گیرین من خیلی تو ریز برنامه ریزی های سفر نیستم ولی می دونم همسرم معمولا از الی گشت تورهارو می گیره مزیت دیگه اش هم اینه که احتمال دیدن و هم هتلی بودن با همشهری واسه ما شهرستانی های معذب کمتره

سلام ممنون چشم
مورد جالبی بود بهش فکر نکرده بودم

الف سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 10:34 ق.ظ https://alef-palef.blogsky.com/

سلام ، به سلامت برید و برگردید و بهتون خوش بگذره ان شاءالله ، منم هم سن عماد جان بودم ، پول سفرها رو از پدرم میگرفتم و باهاشون نمیرفتم ، در ضمن برام بیشتر سوغاتی میاوردن خانمه کارمند آژانس یه کمی رو دار نبوده!!!!

سلام
پس مقتضای سنشه
پس چرا وقتی به ما میگفتن آماده بشین فقط میگفتیم چشم؟

مینا دانشجوی سابق اکراین سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 10:12 ق.ظ

سال ۹۶ میخواستم برم گرجستان بقیه پزشکی رو بخونم که نشد و یک کسی که ترکیه بود رفت همونجایی که من بهش گفته بودم درس خوند، اونجا نرفتم ولی قبلا جز شوروی سابق و زبانش کرجی و روسی هست و سیستم پزشکی سطح پایین و اون دوست میگفت حتی اگه بیای اینجا کار هم کنی نمیتونی خرجتو در بیاری
و منم که پولشو نداشتم برم درسمو بخونم نرفتم ولی سال ۹۶ با ۲ میبیون میشد با تور رفت تفلیس ، باتومی ۷ ساعت فکر کنم راهه زمینی تا تفلیس
فقط میدونم یه بنای یادبود هست که افامحمدخان که جوی خون راه انداخته بوده و مردها رو اونجا کور کرده و کشته بوده رود کورا پر خون شده بوده و بنای یادبودی اونجا تو تفلیس هست از این جنایت
نرفتم همین
بنظر من ارمنستان و این کشورها دور ریختن پوله
کشورهای رشوه گیر
خوش بگذره

سلام
من هم نمیخوام برم اونجا کار کنم فقط پنج شش روز میریم و برمیگردیم
بله دیگه همه چیز گرون شده
واقعا؟ اینو توی نت ندیده بودم. برم ببینم پیداش میکنم؟
بالاخره حتما چیزهای مثبتی هم توش پیدا میشه
ممنون

سپید سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 10:08 ق.ظ

پسرا تو این سن واقعا عجیبی
مسافرت کلی بهتون خوش بگذره.

عجیب فقط برای یک دقیقه شونه!
ممنون

مهشید سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 09:57 ق.ظ

سلام
آقای دکتر یک توصیه برای اپ های داخلی دارم از ورژن تحت وب استفاده کنید نیاز به نصب هم ندارند . من هرجا مجبور بشم از اپ های داخلی استفاده کنم سریع داخل مرورگر سرچ میکنم وارد میشم.

سلام
توصیه خیلی خوبی بود ممنون
اما دیگه نصبش کردم.

یک زن سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 09:20 ق.ظ

سلام
اول که گفتین ارمنستان، خواستم نظرات و تجربیات یکم بیات شده ام نسبت به ارمنستان رو بگم، که مقصد به گرجستان تغییر کرد!
من گرجستان نرفتم، شما برگشتین به من تجربیات داغتون رو بگین که اگه هیجان انگیز بود این سفر رو بذارم تو برنامه ام... هر چند که بچه من سفر به گرجستان رو در حد مشهد میدونه و میگه اگه تا آخر تابستون نشد بریم شمال، یه گرجستان بریم فعلا

سلام
چشم
اما یه لحظه خوندمش تجربیات داغونتون

صبا سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 02:23 ق.ظ http://gharetanhaei.blog.ir

امیدوارم خیلی بهتون خوش بگذره و منتظر سفرنامه تون هستیم.


ولی اون آژانس اول که گفته فقط به چهره تون میاد که تور مشهد … واقعا تا این حد آدمها وقیح و نسنجیده حرف می زنند

ممنون از لطف شما، چشم
جالب این که اون خانم هم قیمتهای مشهدو داد! شاید هم از نظر خودش داشت ازم تعریف میکرد!

دوستی سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 12:10 ق.ظ

سلام اولین باره کامنت میزارم مدت زیادیم نیست خواننده خاموش هستم نوشته هاتون حس خوبی رو منتقل میکنن صادقانه مینویسین از شخصیتتون خوشم اومده مهربون صبور خانواده دوست سفر خوش بگذره و همیشه در کنار هم شاد باشین بنده در اقوام نزدیکم پزشک متخصص و جراحهایی هستن که مثل شما عاشق سفرن و الحمدلله وضع مالی خوبی که دارن میتونن براحتی به خواستشون جامعه عمل بپوشونن من به شما سفر به مالزی رو هم بشدت توصیه میکنم پسرتون رو درک میکنم ولی شاید بعدا پشیمون بشه بازم بگم اقای دکتر فکر میکنم شما انسانی دوست داشتنی باشین

سلام
خوش اومدین امیدوارم باز هم کامنتهاتونو ببینم.
از لطفتون ممنونم. متاسفانه قسمت من تخصص نبود اما اگه امکانش باشه چشم.

امیرحسام دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 10:55 ب.ظ https://bimoghadame.blogsky.com/

سلام؛ امروز سیزدهمه و باید در مسیر تهران باشید. آرزو می کنم سفر خوب و خوشی را در پیش داشته باشید.
منتظر سفرنامه هستیم.

سلام
اینجا که هنوز دوازدهمه!

آسمان دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:36 ب.ظ http://Avare.blog.ir

سفر خوش بگذره
قیمت سفرتون به نظرم خیلی خوب درومد با توجه به اینکه ۵-۶ روزه هست و همشم هتل گرفتین و بلیت
وقتی برگشتین به نظرم همین لینک اینجا رو بدین به خانوم آژانسی همون سفرنامه ای که برای ما قراره بنویسینو بخوته خودتونو راحت کنین

ممنون

دزیره دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 08:19 ب.ظ https://desire7777.blogsky.com/

دکتر جان خیلی خوش بگذره ملیجک ما هر سال میرود پذش که همکار شماست انجا اپارتمان دارد ومیره باتومی معمولا هر دفعه هم کلی بهش خوش میگذره
شنیدم کباب های معروف یداره خلاصه که منتظر سفرنامه ایم

ممنون از لطف شما
انگار توی پزشکها فقط منم که چیزی ندارم
چشم

آتوسا دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 07:32 ب.ظ

من بیست سال پیش رفتم تفلیس. هیلی بهمون خوش گذشت. یکی از بهترین قسمتهاش هم باله دریاچه قو بود که توصیه میکنم حتما چک کنید و اگه نمایش باله داشتند برید. قیمتشها خیا یمناسب بود هم غذا و هم باله.

ممنون از راهنمایی شما
اگه امکانش بود حتما

Sety دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 07:15 ب.ظ

چه قدر شما زحمت کش و شریف هستید.
نمی دونم آیا زمانی می رسه که شرف و درستکاری هم در این مملکت خریدار داشته باشه؟

ممنون از لطف شما
گرچه نفهمیدم از کجای این پست چنین فکری کردین؟!

منیژه دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 05:23 ب.ظ

نه بابا این هم مثل ترکیه است دوست داره اروپایی باشه

از نظر جغرافیایی توی اروپاست. همین برای من کافیه
حالا ببینم میتونین ذوقمو خراب کنین یا نه؟

من. دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 03:56 ب.ظ

تصمیم داشتم دیگه پیام نذارم چون بهم برخورد یه پیامم ک هیچ موردی نداشت و در مورد کلاس زبان بود نصفش رو حذف کرده بودی


توی بلاگ اسکای اصلا امکان ویرایش پیام نیست!
احتمالا از ایموجی های خارج از بلاگ اسکای استفاده کرده بودین که باعث میشه کل متن بعد از ایموجی حذف بشه

منیژه دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1403 ساعت 03:12 ب.ظ

سلام تا آخرش خوندم که بفهمم بالاخره کدام کشور اروپایی میرید ولی آخرش که رفتید گرجستان!

سلام خب گرجستان هم توی اروپاست دیگه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد